mengapa mesti sms..??

“bro..ak x sht..ak dmm..x lrt nk kuar..”
“hi..u bt pe”

bukan nak mengomel..

tapi..
susah sangatkah untuk kita menaip panjang..
sekupang pun awak tak bayar kan kalau guna internet..??

jadi..
“y kn guna bhs sms jgk..??”

sms ni digunakan seringkas mungkin sebab nak menyampaikan berita..sepertinya trengkas
kamu tu tahukah apa itu trengkas..??

oleh itu..
pada pendapat aku yang selalunya ramai tak setuju ini..
ingin sekali aku mengajak kawan-kawan semua menggunakan bahasa mudah (bukan bahasa sms) untuk berkomunikasi dalam dunia internet..
setakat nak taip seperti kawan-kawan ke kengkawan..pada aku takde masalah..
dah ada kejadian di sekolah di mana anak murid menggunakan bahasa sms dalam kerja sekolah..

wah..hebat πŸ˜€

p/s: ak rs kt kn bt kmpn krgkn gn bhs sms utk xtvt selain d tepon..pe pdpt kwn2..??

4 thoughts on “mengapa mesti sms..??

  1. Sekarang ini ada beberapa isu dalam kependidikan di negara Malaysia kita ini. Di antaranya…
    1. Isu buli yang semakin dikomersilkan.
    2. Isu bahasa pengantar dalam sukatan pelajaran.
    3. Isu penggunaan perkataan-perkataan yang disingkatkan ejaan. (timbul tenggelam)

    Tenatkah institusi pendidikan formal kita ini? Atau, ibu bapa yang “moden” sealiran dengan zaman (kononnya), mengabaikan tanggungjawab keibu-bapaan. Tercicirkah ibu bapa untuk mendidik anak-anak. (selalunya kita sebut anak yang tercicir).

    *emak dan ayah aku, tak pandai baca SMS yang guna ayat2 ringkas. Aku taip penuh apa yang aku nak sampaikan. πŸ™‚

    1. ak rs kt kn bt kmpn krgkn gn bhs sms utk xtvt selain d tepon..pe pdpt kwn2..??

      maksudnya

      aku rasa kita kena buat kempen kurangkan guna bahasa sms untuk aktiviti selain di telefon..apa pendapat kengkawan πŸ™‚

Sudikanlah lontar komentar anda :)